طراحی و ساخت سامانه های CMS

نارنجی > خدمات نارنجی > نرم افزار مدیریتی > طراحی و ساخت سامانه های CMS

سی ام اس CMS یا سیستم مدیریت محتوا، در واقع نرم افزاریست که تمام پیچیدگی‌های برنامه نویسی را ساده کرده و به کاربران این امکان را می‌دهد که بدون اینکه چیزی از برنامه نویسی بدانند، بتوانند بر روی وب سایت خود مطلب بنویسند، عکس بارگذاری کرده و به طور کلی وب سایت خود را مدیریت کنند. در واقع اگر نرم افزار CMS وجود نداشت، هر شخص برای نوشتن در وب سایت باید زبان برنامه نویسی خاصی را یاد می‌گرفت و برای اعمال کوچکترین تغییرات، دستورهای لازم را به شکل کد وارد می‌کرد!

طراحی و ساخت سامانه های CMS

سیستم مدیریت محتوا (CMS) چیست؟

سیستم مدیریت محتوا یا Content Management System برنامه‌ای است که به کمک آن می‌توانیم انتشار، ویرایش، سازماندهی، حذف و نگهداری محتوای تولید شده را انجام دهیم. تمام این اموری که نام برده شد، جزو کارهای مدیریتی محتوا هستند. تصور کنید که می‌خواهید سایتی بسازید و بر روی آن متن و تصویر قرار دهید؛ و یا حتی محصولی در آن بفروشید. این سایت را باید چگونه راه‌اندازی کرد؟!
اگر به دنبال طراحی وب سایت هستید اما چیزی از کد نویسی سر در نمی آورید، با ما همراه باشید تا راه حل را به شما معرفی کنیم. قبل از ما، عده‌ای به فکر راه حل بوده‌اند و بستر سی ام اس را طراحی کرده‌اند. واسطه‌ای که کار طراحی وب سایت و انتشار محتوا را بسیار ساده کرده است. اکثر مواقع زمانی افراد به استفاده از CMS روی می‌آورند که مهارت کافی در استفاده از زبان‌های برنامه نویسی را نداشته باشند و یا زمان لازم برای کدنویسی اختصاصی وجود نداشته باشد. به همین دلیل به جای کدنویسی و طراحی سایت شخصی سازی شده، از این نوع سیستم‌های آماده استفاده می‌کنند.
سی ام اس یا سیستم مدیریت محتوا، در واقع نرم افزاریست که تمام پیچیدگی‌های برنامه نویسی را ساده کرده و به کاربران این امکان را می‌دهد که بدون اینکه چیزی از برنامه نویسی بدانند، بتوانند بر روی وب سایت خود مطلب بنویسند، عکس بارگذاری کرده و به طور کلی وب سایت خود را مدیریت کنند. در واقع اگر نرم افزار CMS وجود نداشت، هر شخص برای نوشتن در وب سایت باید زبان برنامه نویسی خاصی را یاد می‌گرفت و برای اعمال کوچکترین تغییرات، دستورهای لازم را به شکل کد وارد می‌کرد! یا یک برنامه نویس حرفه‌ای را برای این کار استخدام می‌کرد.

 

مزایای CMS  چیست؟

  • عدم نیاز به دانش برنامه نویسی

انواع cmsها و سیستم های مدیریت محتوا به شما کمک می‌کنند بدون نیاز به دانش برنامه نویسی به ایجاد و مدیریت محتوا، سفارشی سازی طراحی وبسایت، نصب افزونه‌های مختلف برای افزودن قابلیت‌های اضافی و… اقدام کنید. در نتیجه‌ی این امر، شما بدون نیاز به دانش فنی و کمترین زمان می‌توانید وب سایت قدرتمندی برای تجارت خود بسازید.

  • کاربری آسان

یکی از مهم‌ترین دلایلی که کاربران را ترغیب می‌کند تا انواع مختلف cms را به کار بگیرند، این است که چند مشتری می‌توانند به صورت همزمان به آن دسترسی پیدا کرده و از آن استفاده کنند. این موضوع بدان معناست که شما می‌توانید به صورت همزمان محتوا تولید کنید، پروتکل‌های امنیتی را اجرایی کنید، کد سفارشی را به قالب موردنظر خود اضافه کنید و مهم تر از همه، نکته‌ی قابل توجه این است که تمام این فعالیت‌ها می‌تواند بر روی یک صفحه فرود واحد صورت گیرد. این امر، شما را در راستای بهبود روند کار و افزایش بهره‌وری تیمتان یاری می‌دهد.

  • کمک به عملکرد SEO ( سئو ) با استفاده از انواع سیستم مدیریت محتوا

انواع cms فروشگاهی، ویژگی‌های داخلی و افزونه‌های متعددی را برای کمک به شما در بهینه سازی سایت در رتبه بندی موتورهای جستجو ارائه می‌دهد. در کنار تمامی این موارد با استفاده از این ابزارها می‌توانید به مواردی مانند سفارشی سازی عنوان صفحه و توضیحات متا، انتخاب ساختارهای URL مناسب SEO، ایجاد نقشه سایت، اضافه کردن alt تصویر و دیگر ویژگی‌های مبروط به محتواهای تصویری، لینکدهی درست و اصولی، وارد کردن پیمایش فید، بهینه سازی زمان بارگذاری صفحات و... دست پیدا کنید.

  • تم‌ها و الگوهای از پیش طراحی شده

انواع سیستم مدیریت محتوا سایت ها مانند وردپرس از قالب‌ها و الگوهای از پیش تعیین‌شده‌ای برخوردارند که به شما کمک می‌کنند با سرعت بیشتری سایت خود را طراحی و شخصی سازی کنید.

 

تاریخچه و معرفی انواع CMSهای عمومی

اولین سیستم مدیریت محتوایی که در جهان به کاربران اجازه ساخت وب سایت را داد، Geo Cities بود؛ این سیستم در حوالی سال ۱۹۹۹ و ۲۰۰۰ راه‌اندازی شد. اما به‌ مرور بعد از این و با گسترش فناوری‌های کدنویسی و زبان‌های برنامه نویسی، سیستم‌های مدیریت محتوای قدرتمندتری مثل جوملا و دروپال راه‌اندازی شدند.
در آن دوران شاید همه تصور می‌کردند که سی ام اس جوملا قرار است به قدرتمندترین CMS جهان تبدیل شود اما ناگهان سیستمی به اسم وردپرس به وجود آمد و همه معادله‌ها را بر هم زد و تا امروز گوی رقابت را از همه سیستم‌های مدیریت محتوای دیگر دزدیده است.
علاوه بر این‌ها، سیستم‌های مدیریت محتوای دیگری هم در سطح وب استفاده می‌شوند اما هر چه به آمار نگاه می‌کنیم، می‌بینیم که عملا اغلب آنها به‌دلیل رشد بازار وردپرس، در حال از بین رفتن هستند.

 

با CMS چه نوع سایت‌هایی می‌توان طراحی کرد؟

ببینید، زمانی که شما سیستم مدیریت محتوایی مثل وردپرس را روی هاست نصب می‌کنید، یک سایت خام دارید. سایتی که یک قالب بسیار ساده‌ دارد و عملا صرفا می‌توانید از آن فقط به عنوان سایت وبلاگی استفاده کنید. اما چیزی که این سایت را به فروشگاه اینترنتی، سایت خبری و… تبدیل می‌کند، قالب و افزونه‌هایی است که روی آن نصب خواهید کرد.
این یعنی شما می‌توانید به سراغ سایت‌های فروشگاه قالب بروید، یک قالب خبری بخرید و سایت‌تان را به یک خبرگزاری آنلاین تبدیل کنید! عملا وجود تعداد زیادی قالب و افزونه دست ما را باز می‌گذارد تا به کمک CMS ها، چنین سایت‌هایی بسازیم:

  • سایت فروشگاهی
  • مجله‌ی خبری
  • وبلاگی یا شخصی
  • فروش دوره‌ی آموزشی
  • سایت شرکتی یا کاتالوگ

 

هنگام انتخاب CMS طراحی وب سایت چه نکاتی را باید در نظر گرفت؟

هنگام انتخاب یک CMS طراحی وب سایت، در اینجا برخی از مهم ترین ویژگی هایی که باید در نظر بگیرید:

  • قیمت گذاری

هر CMS طراحی وب سایت هزینه های مرتبط با خود را دارد. برخی از آنها رایگان و متن باز هستند، اما برای میزبانی آنها باید هزینه پرداخت کنید. با دیگران، ممکن است لازم باشد نرم افزار را از شرکتی که CMS طراحی وب سایت را ایجاد می کند، خریداری کنید.

  • پشتیبانی و تجربه مشتری

برخی از ابزارها منبع باز هستند و گزینه‌های پشتیبانی مرکزی ندارند، در حالی که برخی دیگر با پشتیبانی 24 ساعته ارائه می ‌شوند؛ مطمئن شوید که متوجه می‌ شوید چه چیزی دریافت می‌ کنید.

  • سئو

مهم است که نرم افزار انتخابی شما ابزارهایی را برای رتبه بندی در گوگل و سایر موتورهای جستجو طراحی وب سایت در اختیار شما قرار دهد.

  • شخصی ‌سازی

برای موارد استفاده تجاری، انتخاب یک CMS طراحی وب سایت که به شما امکان می‌دهد تجربیات بازدید کننده شخصی ‌سازی کنید، می‌تواند به شما در بهبود بازاریابی و نرخ تبدیل کمک کند.

  • سهولت استفاده

اگر توسعه‌ دهنده طراحی وب سایت نیستید، می‌خواهید ابزاری را انتخاب کنید که استفاده از آن بدون دانش توسعه طراحی وب سایت آسان باشد.

  • امنیت

با برخی از ابزارهای طراحی وب سایت CMS، شما مسئول امنیت طراحی وب سایت خود هستید، در حالی که ابزارهای دیگر آن را برای شما مدیریت می کنند.

 

تصورات اشتباه درباره CMS

 بسیاری از افراد تصور می‌کنند، به کارگیری یک CMS خاص، سبب موفقیت وبسایت آن‌ها می‌شود. در صورتی که این مسئله هیچ ارتباطی به سیستمی که از آن استفاده می‌کنید، ندارد. یک سیستم با کیفیت بدون شک در مدیریت امور به شما کمک خواهد کرد، اما موفقیت شما بستگی به کیفیت محتوا، خدمات، بازاریابی و عوامل دیگر دارد. باور اشتباه دیگری که درمورد سیستم‌های مدیریت محتوا وجود دارد این است که با استفاده از آن‌ها، نیازی به توسعه دهنده وب یا برنامه نویس نخواهد بود. در صورتی که برای داشتن یک سایت پیشرفته و حرفه‌ای وجود این تخصص‌ها در کنار سیستم‌های مدیریتی، الزامی است.

۰۸ تیر ۱۴۰۲

پست شده توسط: Super User

موارد مشابه در مورد نرم افزار مدیریتی



در خواست مشاوره

برای اطلاعات بیشتر لطفا با ما در ارتباط باشید

شماره تماس: 09119171500
شماره تماس: 09120884643

faen