نارنجی > خدمات تیم نارنجی > طراحی گرافیک

طراحی گرافیک

طراحی گرافیکی چیست؟
واژه طراحی گرافیک برای بسیاری از افراد یک رشته یا شغل جذاب پر از خلاقیت و رنگ را تداعی می کند. البته این تعریف و تداعی چیزی دور از انتظار و واقعیت این رشته نیست. اما اگر بخواهیم به طور دقیق تر نگاه کنیم می توانیم بگوییم که، طراحی گرافیک هنر ایجاد محتوای تصویری برای ایجاد ارتباط با مخاطب است. گرافیک از ریشه کلمه یونانی گرافیکوس گرفته شده است. بدین معنی که گرافیک، نمایشی بصری روی یک سطح اطلاق می شود. نظیر دیوارها، کاغذها، صفحه نمایش کامپیوتر یا حتی یک سنگ و غیره که در آن نوعی اطلاع رسانی، چهره نگاری یا سرگرمی وجود دارد
از نظر فنی می توانیم بگوییم که طراحی گرافیکی یعنی هنر ارتباط بصری از طریق عکس های متنی، نمادها و کارهای هنری که وظیفه انجام آن به عهده ی یک طراح گرفیک می باشد ؛ در واقع طراحی گرافیکی زمانی پدید آمد و از آن سخن گفته شد که این افراد توانایی های خود را با ما به اشتراک گذاشتند. باید بگوییم که طراحی گرافیک چیزی نیست که در سالهای اخیر بوجود آمده باشد بلکه در گذشته نیز وجود داشته است اما امروزه به اوج شکوفایی خود رسیده استو
در دنیای کسب و کار نیز خلق کردن یا شکل دادن به هویت بصری یک مجموعه تجاری که با استفاده از تایپ، فضا، تصویر و رنگ انجام می شود، طراحی گرافیک نامیده می شود.

چرا طراحی گرافیکی مهم است؟
بعد از اختراع کامپیوتر و ورود آن به زندگی بشر، تقریبا اغلب حوزه‌ها دستخوش تغییر شدند؛ دنیای گرافیک نیز از این تغییرات بی‌بهره نماند. امروزه آغاز عصر طراحی گرافیک را با تولد کامپیوتر همسو و موازی می‌دانند. هر چقدر دنیای فناوری و تکنولوژی پیشرفته‌تر شد، کارهای گرافیکی با ظرافت و دقت بیشتری منتشر شدند. با افزایش دسترسی مردم جامعه به چنین فناوری‌هایی، زمینه آشنایی آن‌ها با دنیای طراحی و گرافیک بیش از پیش میسر شد و علاقه مندان بیشتری پیدا کرد. گرافیک به دلیل تحریک احساسات افراد مختلف و انتقال پیام‌های متنوع به شیوه‌ای خلاقانه یکی از بخش‌های مهم و جدا نشدنی صنعت تبلیغات و بازاریابی محسوب می‌شود. کاربردهای گرافیک بسیار متنوع است. تعدادی از این کاربردها عبارتند از:
• لوگو
• صفحه‌آرایی مجله و کتاب
• نشانه‌ها و علائم
• وب‌سایت‌ها و اپلیکیشن‌های موبایل یا کامپیوتر
• طراحی کارت ویزیت
• ست‌های اداری
• بسته‌بندی و برچسب محصولات
• جلد کتاب‌ها و مجلات
• اینفوگرافیک‌ها
• رابط کاربری نرم‌افزارها
• طراحی پوستر و اعلامیه
اهمیت طراحی گرافیک فقط به موارد بالا خلاصه نمی‌شود. تصور دنیای بدون تنوع و خلاقیت واقعا سخت است. گرافیک با اضافه کردن عناصری مانند رنگ، خط، شکل و از همه مهم‌تر، خلاقیت به زندگی ما باعث جذاب‌تر شدن معنای زندگی شده است. چند لحظه فکر کنید که در دنیایی بدون طرح و رنگ، بدون تصاویر و هنرهای بصری زندانی شده‌اید. چنین دنیایی قطعا تحمل‌ناپذیر است. شهرها، کتاب‌های درسی و مجلات، وب‌سایت‌ها و اینترنتی که روزانه بیشترین ساعات خود را در آن به فعالیت مشغول هستیم همگی با گرافیک زیباتر به نظر می‌رسند.

جایگاه طراحی گرافیک در دنیای امروز
در دهه 1970 این حرفه به قدری اهمیت و رشد پیدا کرد که در نهایت طراحی گرافیک به بخشی از دنیای تجارت پول بدل شد. تمام سازمانها و موسسات و شرکت ها و حتی کسب و کار های محلی و بسیار کوچک، خود را نیازمند یک هویت بصری دانستند. بدین ترتیب طراحان گرافیک به تدریج جهت بازاریابی محصولات و خدمات و خلق تصاویر و زیبا سازی برند یک کسب و کار ، به کار فراخوانده شدند .طراحی گرافیک امروزه اهمیت بیشتری از قبل دارد. با رشد اینترنت و فضای مجازی دیگر حضور آنلاین نه یک امکان بلکه یک ضرورت است. در فضای دیجیتال امروزی برندها فرصت بسیار کمی برای دیده شدن دارند. در واقع یا برند شما در نگاه اول مخاطب را جذب می کند و یا شانس خود را در رقابت از دست می دهد . طراحی یک لوگو جذاب ، هویت بصری و پوستر قسمتهایی مهم از یک پلن بازاریابی موثر هستند. با سپردن پروژه‌های طراحی گرافیک خود به گرافیست های حرفه ای گامی رو به جلو بردارید.

کار طراحان گرافیک چیست؟
طراحان گرافیک، مفاهیم بصری را با استفاده از نرم افزار کامپیوتری و یا دست ایجاد می کنند. آنها با این کار سعی دارند تا ایده های الهام بخش خود را پیاده سازی کنند و در اطلاع رسانی و ارتباط با مصرف کنندگان و زیباسازی دنیای پیرامون استفاده کنند. آنها طراحی و توسعه هویت بصری شرکت ها و موسسات و کسب و کار های بزرگ و کوچک در اختیار دارند. خلق دنیایی زیبا از رسالت های یک طراح گرافیک است.
هدف نهایی یک گرافیست این است که کسب و کاری که در آن کار می‌کند را با طرح‌های خود برجسته کند و به آگاهی بخشی از برند نیز کمک می‌کند. آنها با استفاده از متن، تصاویر و انواع المان‌ها، ایده یا هویت برند را در تبلیغات به اشتراک می‌گذارند. المان‌ها در گرافیک می‌توانند شامل فونت، اندازه، شکل و ظاهر، رنگ، طراحی چاپ، عکاسی، انیمیشن، لوگو و بیلبورد شوند. طراحان گرافیک اغلب در پروژه‌ها با دیگر طراحان گرافیک، متخصصان دیجیتال مارکتینگ، انیماتورها، برنامه نویسان، کارگردانان ویدیو و طراحان وب همکاری می‌کنند. هنگام استفاده از متن در چیدمان‌ها، آنها از نزدیک با کپی رایترها همکاری می‌کنند و تصمیم می‌گیرند که چه کلماتی در بنرها قرار بگیرد.

ابزارهای طراحی گرافیکی
ابزارهای مختلفی وجود دارد که طراحان گرافیک از آنها استفاده می‌کنند. معمولاً آنها با نرم افزارهای طراحی گرافیک کار می‌کنند. Adobe Creative Suite ابزاری استانداردی برای تمام طراحان گرافیک است. دیگر ابزارهای رایج در گرافیک که در دسترس گرافیست‌ها هستند عبارت‌اند از:
• PhotoShop
• Illustrator
• InDesign
یادگیری کار با این ابزارها بسیار آسان است،‌ چرا که راهنماها و مقالات رایگان بسیاری در سطح وب برای آنها وجود دارد و وب‌سایت خود آنها نیز مرجع مناسبی برای یادگیری است.

طراحان گرافیک با چه چیزهایی درگیرند؟
همانطور که در بخش قبل هم اشاره کردیم، ابزارهای اصلی طراحی گرافیک، تصاویر و تایپوگرافی هستند. یک ابزار دیگر هم در این حوزه مورد استفاده قرار می‌گیرد که در ادامه مقاله به تعریف مختصر این سه ابزار می‌پردازیم.
تصاویر
تصاویر یا به طور کلی مجموعه‌ای از هنرهای بصری که به شیوه عکاسی یا تصویربرداری در کارهای گرافیکی مورد استفاده قرار می‌گیرند، در دسته ابزارهای اصلی کارهای گرافیکی قرار می‌گیرند. این ابزار، بخش زیادی از فرآیند طراحی گرافیکی را در بر می‌گیرد و بسیار مهم است.
تایپوگرافی
طراح گرافیک برای اضافه کردن جذابیت به طرح یا انتقال پیام مستقل به مخاطب از ابزار تایپوگرافی استفاده می‌کند. این ابزار به فرآیند تنظیم، ترتیب‌بندی و طراحی حروف اشاره دار
صفحه آرایی
یکی از کارهایی که طراح گرافیک در آن مهارت زیادی دارد، صفحه‌آرایی است. صفحه‌آرایی یعنی تنظیم عناصر و المان‌های مختلف در یک صفحه که باید چاپ یا منتشر شود..

تحصیل در رشته طراحی گرافیک و شغل آینده
اگر در رشته طراحی گرافیک تحصیل کنید و یا به صورت خود اموز آن را یاد بگیرید، در آینده می توانید یکی از عنوان های شغلی زیر را برای خود کنید.
• مدیر تیم‌های خلاق – می‌توانید یک تیم خلاق که کار آن طراحی محصول، اجرای کمپین‌های تبلیغاتی و تصاویر بصری است را مدیریت کنید.
• مدیر هنری – می‌توانید گروهی از هنرمندان و تصویرگران را برای ارائه به موقع کارهای مشتریان مدیریت کنید.
• مدیر تولید هنری – می‌توانید تیم‌های تولید کارهای هنری را با تمرکز بر بهبود کارایی و کاهش هزینه‌ها مدیریت کنید.
• طراح بسته‌بندی – می‌توانید طراحی بسته‌های محصولات فیزیکی را بر عهده بگیرید.
• طراح هویت برند – می‌توانید هویت برند را برای سازمان‌های مختلف طراحی کنید.
• طراح لوگو – با توجه به کار و هویت برند، برای سازمان و کسب و کاری لوگو طراح می‌کنید. البته طراحی هویت برند و لوگو دو مقوله جدا از هم هستند و شما از هر کدام در طراحی دیگر می‌توانید استفاده کنید.
• طراح رابط کاربری – در طراحی وب‌سایت‌ها، می‌توانید رابط کاربری را شما طراحی کنید.
• طراح وب – گرافیست‌ها با توجه به دید هنری و خلاقانه‌ای که دارند می‌توانند وب‌سایت را طراحی کنند.
• تولید محتوا – با توجه به نوع فعالیت گرافیست، او می‌تواند تولید کننده محتوای بصری و ویدیویی نیز باشد.

سفارش طراحی گرافیکی
بدر حال حاضر در فضای اینترنی طراحان گرافیکی زیادی مشغول به کار هستند که با کیفیت و سطح کاری متفاوت خدمات خود را به مشتریان ارائه می دهند. با توجه به گسترش کسب و کارهای اینترنتی خصوصا در همین حوزه طراحی گرافیکی و تولید محتوا، شاید آسان ترین بستر و قابل سنجش ترین بستر برای یافتن یک طراح گرافیکی توانمد بستر اینترنت باشد. سایت های زیادی وجود دارند که به ارائه خدمات طراحی گرافیکی مشغول اند. مجموعه ما نیز امادگی کاملی دارد تا با کیفیتی ایده آل و به شکلی متعهدانه، آنچه نیاز دارید را برای شما فراهم کند.


fa en