تفاوت سامانه MIS با IMS

نارنجی > خدمات نارنجی > نرم افزار مدیریتی > تفاوت سامانه MIS با IMS

MIS و IMS عبارت هایی هستند که اغلب در تجارت الکترونیک با آن ها روبه رو می شوید. اینها سیستم های مدیریتی هستند که فعالیت های مختلف کسب و کار شما را مدیریت می کنند. IMS و MIS دو واژه و کلمه و عبارت کاملا متفاوت از یکدیگر هستند و با هم فرق دارند و نباید که این دو کلمه را با هم اشتباه گرفت.تفاوت های آنها در حوزه گواهینامه ها تعریف می شود و در این مقاله بیشتر به آنها خواهیم پرداخت.

تفاوت سامانه MIS با IMS

تفاوت  MIS و IMS

 MIS و IMS عبارت هایی هستند که اغلب در تجارت الکترونیک با آن ها روبه رو می شوید. اینها سیستم های مدیریتی هستند که فعالیت های مختلف کسب و کار شما را مدیریت می کنند.  این سیستم ها دارای برخی ویژگی های مشترک هستند، مانند ذخیره سازی محتوای محصول و قیمت، اطلاعات مشتری، سفارش و ارسال آن. همه آنها عملکرد یکسانی را در استفاده از وب سایت شما برای ادغام بخش های مختلف کسب و کار شما انجام خواهند داد و از آنجایی که مشابه هستند، اغلب در مورد آنچه هر یک از این سیستم ها انجام می دهند سردرگمی وجود دارد. در این مقاله بیشتر به مفاهیم  IMS و MIS و تفاوت های آنها خواهیم پرداخت.

 

سیستم مدیریت یکپارچه (MIS) چیست؟

سیستم مدیریت یکپارچه یا MIS یک سیستم مدیریتی است که تمام یا بخشی از سیستم ها و فرآیندهای یک سازمان را در یک چارچوب کامل ادغام می کند و سازمان را قادر می سازد تا به عنوان یک واحد با اهداف واحد کار کند. MIS مخفف عبارت Management Information System به معنای سیستم مدیریت اطلاعات، یک سیستم کامپیوتری متشکل از سخت افزار و نرم افزار است که به عنوان ستون فقرات یک سازمان عمل می کند. یک MIS داده‌ها را از چندین سیستم آنلاین جمع‌ آوری می‌کند، اطلاعات را تجزیه و تحلیل می‌کند و در نهایت آن ها را گزارش می دهد تا به تصمیم‌گیری مدیریت کمک کند. MIS نمونه ای از نرم افزارهای پیچیده و یک پایگاه داده تلفیقی است که تمام اطلاعات موجود در مورد امور مالی، عملیات، پرسنل و فرآیندهای کاری شرکت را جمع‌ آوری کرده و ذخیره می‌ کند.

 

مدیریت یکپارچه (MIS) در چه ساختارهایی کاربرد بیشتری دارد؟

سیستم مدیریت یک پارچه MIS مربوط به هر سازمانی است، صرف نظر از اندازه یا بخش، که به دنبال ادغام دو یا چند سیستم مدیریتی خود در یک سیستم منسجم با مجموعه ای جامع از اسناد، خط منشی ها، رویه ها و فرآیندها است. به طور معمول، سازمان‌هایی که بیشتر از MIS استقبال می‌کنند، سازمان‌هایی هستند که سیستم‌های مدیریتی در حال رشد دارند و می‌خواهند سیستم‌های مدیریتی دیگری را با مزایایی که به همراه دارند به سازمان خود معرفی کنند.

 

مزایای سیستم مدیریت یکپارچه (MIS)  چیست؟

  • به طور خودکار داده ها را جمع آوری، پردازش و ذخیره می کند.
  • گزارش ها و آمار داده ها را توزیع و انتشار می دهد.
  • مسیر حسابرسی را حفظ می کند.
  • یک بسته نرم افزاری یکپارچه را ارائه می دهد.
  • داده ها را از انواع سیستم های کامپیوتری پردازش می کند.
  •  داده ها را به روشی امن ذخیره می کند.
  • محاسبات را انجام می دهد.
  • داده ها را در قالب های مختلف از جمله تصاویر ذخیره می کند.
  • با استفاده از ابزارهای گزارش دهی مختلف، دسترسی به داده ها را فراهم می کند.
  • اطلاعات را در یک محیط آنلاین ذخیره می کند.
  • گزارش ها و ارائه ها را فورا تولید می کند.
  • تجزیه و تحلیل انجام می دهد و در بهبود تصمیم گیری موثر است.
  • پیش بینی می کند.
  • انعطاف پذیری بالایی دارد.

 

نرم افزار سیستم مدیریت یکپارچه (IMS) چیست؟

IMSمخفف عبارت Integrated Management System به معنای سیستم مدیریت یکپارچه، تمام جنبه های سیستم ها، فرآیندها و استانداردهای یک سازمان را در یک سیستم هوشمند ترکیب می کند و با پرداختن به تمام عناصر سیستم مدیریت به عنوان یک کل، کارایی را افزایش دهند. 
به وسیله سیستم مدیریت یکپارچه IMS، چندین سیستم را به یک بستر واحد برای بازده بیشتر، هماهنگی و سازگاری بیشتر تبدیل کنید. یک سیستم یکپارچه می تواند برای بسیاری از مشاغل که مایل به راندمان بیشتر هستند مناسب باشد. اما برخی ممکن است ترجیح دهند مدیریت ISO خود را جدا نگه دارند.
سیستم مدیریت یکپارچه (IMS) ترکیبی از استانداردهای سیستم مدیریت چندگانه که در سازمان آن ثبت شده است، میباشد. سیستم های مدیریتی از طریق یک سیستم با فرایندهایی که نیازهای هر استاندارد را پوشش می دهند، توسعه یافته، اجرا و نگهداری می شوند.
برای مثال، فرآیندهای مورد نیاز در هر استاندارد برای کنترل اسناد، ممیزی داخلی، برخورد با عدم انطباقها، اقدامات اصلاحی یا بازبینی مدیریت می تواند به اشتراک گذاشته شود تا الزامات هر استاندارد بدون تلاش تکثیر شود. یک مثال از یک سیستم مدیریت یکپارچه، یکسان است که به طور همزمان نیازهای ISO 9001، استاندارد سیستم مدیریت کیفیت را مدیریت می کند و ISO 14001، استاندارد سیستم مدیریت محیط زیست، از سازمان بین المللی استاندارد سازی(ISO) و OHSAS 18001، مشخصات بهداشتی و ایمنی شغلی.
برنامه ریزی و توسعه IMS باید شامل شناسایی خطرات و فرصت هایی است که می تواند بر سازمان تاثیر بگذارد، از جمله خطرات کسب و کار و کیفیت آن، علاوه بر موارد مرتبط با تعهدات بهداشتی و ایمنی و محیط زیست. بعضی از مناطق ممکن است راحت تر از دیگران ادغام شوند، و به همین ترتیب، سیستم ها ممکن است به طور کامل یکپارچه شوند.
طبق استاندارد ایزو، یک سیستم مدیریتی توصیف مجموعه ای از رویه هایی است که سازمان باید به منظور رسیدن به اهدافش پیگیری کند. IMS یک سازمان را قادر می سازد تا با اتخاذ رویکرد فرآیند، مانع از اندازه گیری و ارزیابی اثربخشی آن در دستیابی به اهداف خود شود. رویکرد فرآیند به مدیران ارشد اجازه می دهد تا به تمام عناصری از سیستم مدیریت به جای نگاه کردن به استانداردها، مقررات، فعالیت ها یا الزامات فردی به طور جداگانه رفتار کنند.

 

مزایای سیستم IMS

جایی که IMS به طور موثر در استراتژی و هدایت کسب و کار سازمان پیاده سازی شده است، مدیریت ارشد را برای اطمینان از رهبری و تعهد موثر، در حالی که کاهش فعالیت های تکثیر شده و در نتیجه زمان بازنگری، مدیریت می کند. این باعث صرفه جویی در هزینه از طریق استفاده کارآمد از منابع در تمام سطوح و عملکرد در سراسر سازمان می شود.
IMS علاوه بر اینکه سازمان ها را قادر می سازد تا به طور کامل شرایط کسب و کار را درک کنند بلکه باعث میشود تعهدات و الزامات متقاضیان در هر بخش خاص را با درنظر گرفتن خطرات و فرصت های منظم ببینند.
یک IMS قوی، قادر به شناسایی بهبود بالقوه در تمام پارامترهای آن است. ارائه دید کلی از کل کسب و کار (مانند کیفیت، محیط زیست، و سلامت و ایمنی) نسبت به آنچه که در سیستم های مدیریت فردی به دست آمده است.

 

تفاوت میان IMS و MIS چیست؟

تفاوت میان IMS و MIS چیست؟ IMS و MIS دو واژه و کلمه و عبارت کاملا متفاوت از یکدیگر هستند و با هم فرق دارند و نباید که این دو کلمه را با هم اشتباه گرفت. حروف این دو کلمه و واژه از سه حرف تشکیل شده اند و اما چینش حروف فرق دارد و به همین جهت ممکن است با هم اشتباه گرفته شود پس متقاضی محترم لازم است با دقت بیشتری به این دو کلمه دقت نمایند تا این دو را با هم اشتباه نگیرند. این حروف شامل سه حرف I و M و S هستند و متشکل از این سه حرف می باشند و در بسیاری موارد ممکنست این دو واژه برای متقاضیان هریک از این گواهی نامه ها به اشتباه تعبیر شوند و وقتی مثلا از آنها درخواست MIS شود فکر کنند که این گواهی نامه را دارند و اما در اصل IMS را دارند.
چیزی که مشخص و معین هست این دو واژه در حوزه ی گواهی ایزو دو سیستم مجزا و جداگانه محسوب می شوند. IMS تحت عنوان سیستم مدیریت یکپارچه مطرح می گردد و MIS تحت عنوان سیستم مدیریت اطلاعات تعریف می گردد و البته توضیح بیشتر اینکه IMS گواهی نامه ای نداردو استاندارد نیست که برایش گواهینامه صادر گردد و قابلیت صدور گواهینامه ندارد.

۰۸ تیر ۱۴۰۲

پست شده توسط: Super User

موارد مشابه در مورد نرم افزار مدیریتی



در خواست مشاوره

برای اطلاعات بیشتر لطفا با ما در ارتباط باشید

شماره تماس: 09119171500
شماره تماس: 09120884643

faen