طراحی کمپین تبلیغاتی چیست؟

کمپین تبلیغاتی یک سری اقدامات سازمان یافته و برنامه ریزی شده است که برای دستیابی به اهدف تبلیغاتی یک کسب و کار ایجاد شده است. این هدف تبلیغاتی می تواند ارتباط محصول جدید یا موجود با مخاطب هدف، بهبود برندینگ، مشخص کردن جایگاه یا جایگاه یابی برند یا به دست آوردن مشتری های جدید برای افزایش درآمد سازمان باشد.
کمپین های تبلیغاتی لزوما توسط تیم تبلیغاتی داخلی طراحی نمی شود بلکه می تواند توسط شخص ثالث (مشاوران تبلیغاتی) نیز ایجاد شود. کمپین های تبلیغاتی باید حاوی یک پیشنهاد خاص بوده و برای انتشار از کانال های مختلف به شکل بهینه استفاده کند.
کمپین تبلیغاتی به معنای استفاده از کانال های مختلف برای رساندن پیام تبلیغاتی است. یک پیام یکسان با موضوعی مشترک از طریق رسانه ها و بسترهای مختلف، که در برخی مواقع ثابت هستند، به اشتراک گذاشته می شود. چارچوب زمانی کمپین های تبلیغاتی عموما ثابت بوده و به دقت تعریف می شوند.
کمپین های بازاریابی به صاحبان کسب و کار و تیم هایشان کمک می کنند تا بهترین استراتژی های ترفیع را برای محصولات و خدمات شرکت مشخص کنند. چه پیشنهاد محصولات یا خدمات جدید بدهید، یا برنامه ای برای ترفیع محصولات خود از طریق آنلاین یا آفلاین داشته باشید، کمپین بازاریابی می تواند شما را از طریق فرآیندهای تعریف شده هدایت کند.
قبل از آنکه کمپین تبلیغاتی خود را گسترش دهید، جایگاه شرکت خود در بازار و جایگاهی که می خواهید به آن برسید را مشخص کنید، سپس کمپین تبلیغاتی خود را به گونه ای طراحی کنید که ارزش ها، ویژگی ها و مزایای محصولات یا خدمات شما از قِبَل برگزاری کمپین حفظ شده و حتی افزایش یابد. کمپین تبلیغاتی بخشی از فرآیند طراحی کمپین بازاریابی است که تمرکزش بر انتشار پیام تبلیغاتی شرکت است.

 

چرا از کمپین های تبلیغاتی استفاده می‌کنیم؟

اما چرا شرکت‌ها از کمپین های تبلیغاتی استفاده می‌کنند؟ در حالی که می‌توانند با یک هزینه مناسب تبلیغات خود را در مقابل دید چندین هزار نفر در یک پیج اینستاگرام یا یک شبکه تلویزیونی قرار بدهند! به 2 دلیل:

افزایش گسترده مخاطبان

اولین دلیلی که باعث می‌شود به جای یک راهکار تبلیغاتی به سمت یک کمپین برویم، این است که در این حالت مخاطبان بیشتری ما را مشاهده می‌کنند. شاید قسمتی از مخاطبان ما در شبکه‌های اجتماعی و بخش دیگری از آنها پای شبکه‌های تلویزیونی باشند. بنابراین برای اینکه مطمئن شویم هیچکدام‌شان را از دست نمی‌دهیم، استفاده از چند شبکه تبلیغاتی اینترنتی و غیر اینترنتی در کنار هم راهکار مناسبی است.

برندسازی قدرتمند تر

موضوع بعدی این است که استفاده از یک کمپین تبلیغاتی با کمک چند شبکه مختلف باعث افزایش احتمال به‌ خاطر سپاری پیام تبلیغاتی برند می‌شود. مطمئنا زمانی که مخاطبان در طول ماه صرفاً 3 بار تبلیغات یک مجموعه را در شبکه‌های اجتماعی مشاهده کنند، بازخورد کمتری نسبت به زمانی دارد که با تبلیغاتش بیشتر از 10 بار و در محیط‌های مختلف مثل تلویزیون، رادیو، خیابان و شبکه‌های اجتماعی برخورد کنند.

 

طراحی کمپین تبلیغاتی

کمپین های تبلیغاتی به صاحبان مشاغل و تیم‌هایشان کمک می‌کند تا بهترین استراتژی‌ها و راهکارها را برای تبلیغ محصولات و خدمات شرکت خود ارائه دهند.
کمپین تبلیغاتی سعی می‌کند مصرف‌کنندگان را از طرق مختلف درگیر برند کند. برای این کار از ترکیبی از رسانه‌ها مانند ایمیل، تبلیغات کاغذی، تبلیغات تلویزیونی یا رادیویی و رسانه‌های اجتماعی را به کار می‌بندد.
طراحی کمپین‌ تبلیغاتی شامل همه تلاش‌های بازاریابی برای یک برند یا کسب‌و‌کار نمی‌شود. در حقیقت، کلمه کمپین برای مجموعه‌ای از فعالیت‌ها برای دستیابی به یک نتیجه خاص استفاده می‌شود. کمپین بازاریابی خوب از یک موضوع مشخص پیروی می‌کنند و یک ایده یا هدف واحد یا متمرکز را پرورش می‌دهند.
به عنوان مثال، هر تبلیغی Nike که می‌بینید یا می‌شنوید، بخشی از یک کمپین نیست، اما اگر یک بیلبورد برند نایکی را مشاهده کردید، یا با یک پست اینستاگرام صفحه‌ی این برند مواجه شدید و یک ایمیل از نایکی دریافت کردید که همگی یک محصول مشابه را تبلیغ می‌کنند مطمئناً شاهد طراحی کمپین تبلیغاتی بوده‌اید.

احتمالا دیده‌ باشید که از واژه کمپین هم برای بازاریابی و هم برای تبلیغات استفاده شده‌، تفاوت در چیست؟

تبلیغات جزئی از بازاریابی است. بازاریابی یعنی یک شرکت قصد دارد تا آگاهی دیگران از برند خود را بالا ببرد و مشتریان را به خرید ترغیب کند، در حالی که تبلیغات فرایند ایجاد پیام‌های اقناعی در مورد این اهداف گسترده است.
از نظر کمپین‌ها، یک کمپین تبلیغاتی می‌تواند جنبه‌ای از یک استراتژی بزرگتر برای تبلیغات بازاریابی باشد. به عنوان مثال، اگر نایکی در مورد انتشار محصول جدید تبلیغاتی می‌کند، تبلیغاتش بخشی از تلاش‌های گسترده‌تر بازاریابی آن‌هاست که ممکن است شامل ایمیل، رسانه‌های اجتماعی و دیگر مجراهای رسانه‌ای نیز باشد.

انواع کمپین تبلیغاتی

بسته به نوع هدف کمپین، نیازمند طراحی و تدوین کمپین هستیم. سازمان و نیاز مطرح شده در سازمان، تعیین کننده نوع و هدف کمپین است. برخی از انواع کمپین‌ها به شرح زیر هستند:

  • کمپین افزایش آگاهی از برند
  • کمپین یادآوری برند
  • کمپین ورود برند جدید در بازار
  • کمپین افزایش لید
  • کمپین افزایش سبد خرید مشتری
  • کمپین افزایش نرخ تبدیل
  • کمپین وفاداری مشتری
  • کمپین برندسازی مجدد یا ریبرندینگ (Rebranding)
  • کمپین اینستاگرامی
  • کمپین پروموشن
  • کمپین مسئولیت اجتماعی

البته بسته به نیاز سازمان ممکن است کمپین‌های متنوع دیگری نیز طراحی و تدوین گردد اما انواع پر استفاده کمپین ها در لیست بالا آمده است. بسته به هدف سازمان و نیاز مطرح شده، نوع کمپین انتخاب می‌شود. برای هدف‌گذاری کمپین تبلیغاتی می‌توانید از الگوی SMART استفاده کنید. طبق این الگو هدف باید:

  • Specefic یا خاص باشد.
  • Measurable یا قابل ارزیابی باشد.
  • Attainable یا قابل دستیابی باشد.
  • Relevant یا مرتبط به نیاز شما باشد.
  • Time-based یا دارای محدوده زمانی باشد.

 

طراحی کمپین تبلیغاتی خود را از گروه نارنجی بخواهید

گروه نارنجی با تجربه ای موفق در عرصه طراحی کمپین های تبلیغاتی، می تواند با بررسی دقیق و هدفگذاری موثر برای شما، اقدام به طراحی کمپین تبلیغاتی کند. یک کمپین تبلیغاتی موفق، مولفه هایی دارد که تمامی آنها را می توانید در کارهای گروه نارنجی مشاهده کنید.
برای دریافت خدمات طراحی کمپین تبلیغاتی، همین حالا با ما تماس بگیرید.

 



fa en