آنالیز و تحلیل وضعیت کسب و کار

نارنجی > خدمات نارنجی > دیجیتال مارکتینگ > آنالیز و تحلیل وضعیت کسب و کار

آنالیز و تحلیل وضعیت کسب و کار بر روی نوآوری های مختلفی در سازمان انجام می‌شود. این نوآوری ها ممکن است استراتژیک، تاکتیکی و یا عملیاتی باشند. فرآیند تحلیل کسب و کار ممکن است در محدوده پروژه و یا در سرتاسر سازمان و برای بهبود مستمر شرکت انجام شود. می¬توان از آن برای درک وضعیت فعلی، مشخص نمودن وضعیت آتی، و همچنین تعیین فعالیت‌ها و اقدامات لازم برای انتقال از وضعیت فعلی به آینده استفاده نمود.

آنالیز و تحلیل وضعیت کسب و کار

آنالیز و تحلیل وضعیت کسب و کار چیست؟

 تجزیه و تحلیل کسب و کار را می‌توان به‌عنوان یک حوزه تحقیقاتی در نظر گرفت که به شما کمک می‌کند نیازهای تجاری را شناسایی و راه‌حل‌هایی برای مشکلات تجاری پیدا کنید. راه‌حل‌هایی که تحلیلگر کسب و کار ارائه می‌دهد، ممکن است شامل توسعه نرم‌افزار و اجزای سیستم‌ها، بهبود فرآیند، تغییرات سازمانی، یا برنامه‌ریزی‌ استراتژیک و حتی توسعه سیاست‌ها باشد. در واقع هدف از تحلیل کسب و کار، شناسایی راه‌حل‌هایی است که سبب پیشرفت و توسعه کسب و کار می‌گردد.

تحلیل کسب و کار، فرآیند ایجاد تغییر در سازمان با مشخص سازی الزامات و پیشنهاد راهکارهایی است که ارزش را برای ذینفعان به ارمغان می‌آورد. تحلیل کسب و کار به مدیران شرکت این امکان را می‌دهد تا نیازها و دلیل اصلی تغییر در سازمان را به دقت مشخص کنند و راهکارهایی را توصیف و طراحی نمایند که ارزش افزایند.

تحلیل کسب و کار بر روی نوآوری‌های مختلفی در سازمان انجام می‌شود. این نوآوری‌ها ممکن است استراتژیک، تاکتیکی و یا عملیاتی باشند. فرآیند تحلیل کسب و کار ممکن است در محدوده پروژه و یا در سرتاسر سازمان و برای بهبود مستمر شرکت انجام شود. می‌توان از آن برای درک وضعیت فعلی، مشخص نمودن وضعیت آتی، و همچنین تعیین فعالیت‌ها و اقدامات لازم برای انتقال از وضعیت فعلی به آینده استفاده نمود.

تحلیل کسب و کار را می‌توان از چشم‌اندازهای مختلفی اجرا نمود. کتاب راهنمای BABOK برخی از این چشم‌اندازها را توصیف نموده است که عبارتند از چابکی سازمانی، هوش تجاری، فناوری اطلاعات، معماری کسب و کار و مدیریت فرایند کسب و کار هستند. این چشم‌اندازها را می‌توان مانند مانند یک ذره‌بین در نظر گرفت که از طریق آن شخصی که فرآیند تحلی

ل کسب و کار انجام می‌دهد، فعالیت‌های کاری خود را براساس وضعیت فعلی سازمان مورد بررسی و ارزیابی قرار می‌دهد. یک یا چند چشم‌انداز ممکن است به فرآیندهای خاص و مستقلی مربوط باشند، و چشم‌اندازهای ارائه شده در کتاب راهنمای BABOK همه شرایط تحلیل کسب و کار و یا مجموعه‌ کاملی از زمینه‌های تحلیل کسب و کار را نشان نمی‌دهد.

ضرورت و اهمیت استفاده از تجزیه و تحلیل کسب و کار

1. به شما کمک می‌کند که با ساختار و پویایی شرکت خود آشنا شوید.
2. به شما این امکان را می‌دهد که مشکلات موجود در سازمان خود را بشناسید.
3. به شما این امکان را می‌دهد که پتانسیل‌های بهبود دهنده را شناسایی کنید و راه‌حل‌هایی را جهت دستیابی به اهداف پیدا کنید.
4. این مبحث به شما کمک می‌کند که نیاز به تغییرات را پیدا کرده و در مورد آن بحث کنید.
5. در نهایت با استفاده از این روش‌ها می‌توانید ارزش ارائه‌شده توسط سازمان را برای سهامداران بالا ببرید.
تجزیه و تحلیل کسب و کار به این دلیل مهم است که سازمان بدین‌وسیله می‌تواند قدرت مالی خود را در بازار به دست آورد. در واقع با تجزیه و تحلیل تجارت، سازمان مهارت‌های کسب و کار و تکنیک‌های فنی را آموزش می‌بیند و آن‌ها را تقویت می‌کند.
این مهارت‌ها از روش‌های برنامه‌ریزی‌شده به دست می‌آیند که برای کارفرمایان بسیار جذاب هستند. به همین دلیل این تکنیک‌ها در همه سطوح کسب و کار الزامی هستند..

 

تکنیک‌های اصلی تحلیل کسب و کار BABOK

در بخش اول از مقاله متوجه شدیم که تحلیل کسب و کار BABOK قرار است چه کاری انجام دهد و مشخص است که اگر قوانین تحلیل کسب و کار BABOK به درستی صورت بگیرد ریسک شکست برای شرکت به حداقل ‌می‌رسد. حال یک سری تکنیک‌های مهم تحلیل کسب و کار BABOK وجود دارد که ‌می‌بایست شفاف سازی شود.


ارزیابی شاخص‌ها: اولین تکنیک مربوط به BABOK ارزیابی شاخص‌ها و محاسبه میزان مقبولیت است. این تکنیک در تخصیص منابع بسیار مهم است و برای مناقصه‌های تجاری یک رکن اصلی محسوب ‌می‌شود. طبق این تکنیک قرار است که شرایط مناسبی برای گروه‌های کلیدی ذینفع تعیین شود تا راه‌حلی مشخص به تحقق برسد.
تعیین وضعیت عملکرد سازمان: وضعیت عملکرد سازمان بسیار مهم است و برای تعیین این موضوع نیاز به بنچمارک (Benchmark) است. بنچمارک مشخص ‌می‌سازد که وضعیت عملکرد سازمان موردنظر در مقایسه با سایر سازمان‌های هم هدف به چه صورت است و در واقع مارک یا امتیاز مربوط به سازمان مورد نظر مشخص ‌می‌شود.
ایده‌های فکری نو: این تکنیک که برخی از افراد آن را طوفان فکری ‌می‌نامند در واقع استخراج یک سری ایده‌های نو است که البته باید در دوره زمانی کوتاه مدت صورت بگیرد و تنها توسط گروهی از افراد تعیین شده به نتیجه خواهد رسید.
آنالیز قوانین کسب و کار: یک سری فرآیند در سازمان‌ها به صورت همیشگی دنبال ‌می‌شود و مربوط به عملکرد سازمان است، در این تکتیک از تحلیل کسب و کار BABOK نیاز است که قواعد و اصولی تعریف شود تا فرایند تصمیم گیری با کمترین خطا دنبال شود و البته که این موضوع بسیار مهم است.
مستندسازی دیتا: داده‌ها قلب تپنده هر سازمانی هستند. مستندسازی داده‌ها موضوعی بسیار مهم است و البته که پیش از مستندسازی ‌می‌بایست فرآیند گردآوری به درستی صورت بگیرد. مستندسازی داده بر اساس تعاریفی که از کلمات کلیدی وجود دارد بررسی ‌می‌شود و طبق فعالیت‌های تجاری سازمان ارزیابی ‌می‌شود.
مصورسازی جریان دیتا: ورودی‌های یک سازمان باید به درستی مصور سازی شوند، از سوی دیگر پردازش و نگهداری و همینطور خروج داده از سازمان نیز موضوع پر اهمیتی است و باید ترتیب اثر داده شود. مصور سازی داده‌ها ‌می‌تواند شانس پذیرش و سودآوری را بیشتر کند.
مدل سازی فرضیات: دامنه فعالیت تجاری در یک شرکت به واسطه فرضیاتی که برای آن تعریف ‌می‌شود رشد خواهد کرد بنابراین بسیار مهم است که داده‌ها در یک فضای درست مدلسازی شود. البته که مدل سازی ‌می‌بایست بر اساس روش‌های تحلیل کسب و کار BABOK صورت بگیرد و اطلاعات مرتبط با آن نیز وارد میدان شود.
آنالیز فرایند تصمیم گیری: تصمیماتی که برای یک شرکت یا سازمان گرفته ‌می‌شود بر طبق تحلیل کسب و کار BABOK نیاز به تحلیل دارند. مشخص است که فرایند تصمیم گیری در شرایط عدم قطعیت دنبال ‌می‌شود و چالش‌ها و شرایط پیچیده‌ای را مدنظر قرار ‌می‌گیرد.
آنالیز مستندات: یک سری مستندات برای مسائل مشابه جمع آوری شده است و راه حل‌های مربوط به این بخش و همینطور راه‌های جدید و ترکیب آنها ‌می‌تواند تحلیل کسب و کار BABOK را یک عملکرد واقعی در نظر بگیرد.

 

چرا تحلیل کسب و کار تبدیل به یک حرفه‌ی مهم و ضروری در سازمان‌ها شد؟

می‌توان گفت که بسیاری از سازمان‌ها علاوه بر انجام کارهای روزمره و معمول خود در راستای استفاده از فرصت‌ها و مقابله با تهدیدها ناچار به تعریف پروژه‌های اعمال تغییرات سازمانی و یا بهبود فرآیندها و یا توسعه یک محصول یا خدمت جدید هستند.
به طور مثال وقتی یک سازمان در شرایط رکود اقتصادی با کاهش قدرت خرید مشتریان خود روبرو می‌شود و این امر باعث کاهش فروش سازمان می‌شود چه باید بکند؟
وقتی به دلیل اعمال تحریم‌ها و یا افزایش نرخ برابری ارز و خروج یکی از رقبا از بازار فرصت افزایش سهم بازار خود را دارد چگونه می‌تواند از این فرصت به بهترین وجه استفاده کند؟
چگونه باید نقاط ضعف و مشکلات موجود در فرآیندها و یا محصولات خود را بیابد و برای حل این مسائل برنامه ریزی کند و راه حل مناسب را پیدا کند؟

تحلیل و آنالیز وضعیت کسب و کار توسط گروه نارنجی، به عنوان یک ستون اساسی در ارائه خدمات ما، امکان مشاهده عمیق و جامعی از اجزای کلان و کوچک سازمان‌ها را فراهم می‌کند. این فرآیند شامل نقدهای بنیادی به فعالیت‌ها، روندها، و ساختار کسب و کار می‌شود. با استفاده از ابزارهای تحلیلی پیشرفته و تجربه‌ی گسترده در صنعت، گروه نارنجی به شناخت عمیقی از نقاط قوت و ضعف سازمان مشتری خود می‌پردازد.

تیم متخصص گروه نارنجی به بازکردن لایه‌های مختلف تحلیل کسب و کار می‌پردازد؛ از شناخت مخاطرات تا افزایش کارایی عملیاتی. این نوع آنالیز، پایه‌ای برای ارائه‌ی راهکارهای هوشمندانه به سازمان‌ها برای بهبود و بهینه‌سازی عملکردهاست. به عبارت دیگر، تحلیل کسب و کار توسط گروه نارنجی، مسیری را فراهم می‌کند که سازمان‌ها به طور هوشمندانه به چالش‌های خود پاسخ دهند و در مسیر پیشرفت پایدار قرار گیرند.

۰۸ تیر ۱۴۰۲

موارد مشابه در مورد دیجیتال مارکتینگ



در خواست مشاوره

برای اطلاعات بیشتر لطفا با ما در ارتباط باشید

شماره تماس: 09119171500
شماره تماس: 09120884643

faen