طراحی و ساخت سامانه های IMS - IMS چیست

نارنجی > خدمات نارنجی > نرم افزار مدیریتی > طراحی و ساخت سامانه های IMS - IMS چیست

تعداد سیستم های مدیریتی در سال های اخیر به طور چشمگیری افزایش یافته است که منعکس کننده نیازها و خواسته های سازمان های بیشتری است که به دنبال بهبود عملکرد خود در طیف گسترده ای از حوزه ها و بخش ها هستند و در این راه تجمیع و یکپارچه سازی استانداردهای بین المللی ایزو کمک شایانی می نماید .

طراحی و ساخت سامانه های IMS - IMS چیست

طراحی و ساخت سامانه های IMS چیست؟

تعداد سیستم های مدیریتی در سال های اخیر به طور چشمگیری افزایش یافته است که منعکس کننده نیازها و خواسته های سازمان های بیشتری است که به دنبال بهبود عملکرد خود در طیف گسترده ای از حوزه ها و بخش ها هستند و در این راه تجمیع و یکپارچه سازی استانداردهای بین المللی ایزو کمک شایانی می نماید .
از بهبود کیفیت گرفته تا بهره وری انرژی، استاندارد ایمنی و بهداشت شغلی، عملکرد زیست محیطی یا حتی ترافیک جاده ای، استفاده از سیستم های مدیریتی در سال های اخیر به سرعت رشد کرده است که منعکس کننده محیط ها و زمینه های عملیاتی پیچیده تر است.
تلاش برای بهبود مستمر و عملکرد پایدار نیاز به کتابچه راهنمای کمک به سازمان‌ها را از طریق طراحی مؤثر سیستم مدیریتی که چابک و یکپارچه است و بر اساس استانداردهای تایید شده است، برای پاسخگویی و رشد راهنمایی می‌کند.
ISO 9001 مدیریت کیفیت، ISO 50001 مدیریت انرژی و ISO 14001 مدیریت محیط زیست برخی از شناخته شده ترین و مورد استفاده ترین استانداردهای سیستم مدیریت (MSS)ISO هستند، در میان بیش از هزاران استانداردی که مجموعه ایزو را تشکیل می دهند، علاوه بر این استانداردها، سازمان جهانی استاندارد همچنین حوزه هایی از جمله سلامت و ایمنی سازمانی(ISO 45001)، ایمنی مواد غذایی(ISO 22000)، آموزش(ISO 21001) و فناوری اطلاعات(ISO 27001) و... را نیز پوشش می دهد.

 

سیستم مدیریت یکپارچه (IMS) چیست؟

یک سیستم مدیریت یکپارچه (IMS) تمام جنبه های سیستم ها، فرآیندها و استانداردهای یک سازمان را در یک سیستم هوشمند ترکیب می کند به طور مثال ترکیب 3 استاندارد اصلی ایزو9001، ایزو14001 و ایزو45001.
این ادغام استانداردها با یکدیگر، به یک کسب و کار اجازه می دهد تا مدیریت خود را ساده کند، در زمان صرفه جویی کند و کارایی را با پرداختن به تمام عناصر سیستم مدیریت به طور کلی افزایش دهد.

 

مزایای استفاده از سیستم های مدیریت یکپارچه IMS

یکپارچه سازی موفقیت آمیز یک سازمان می تواند مزایای بسیار خوبی داشته باشد از جمله اجتناب از کار های تکراری، استفاده موثر تر از زمان، استفاده بهتر از منابع برای پیاده سازی و مدیریت سازمان ها به روشی کارآمد تر، دستیابی به گواهینامه های مقرون به صرفه تر و کاهش خستگی و حوصله سر بری حسابرسی. همچنین سیستم مدیریت یکپارچه می تواند عامل کارایی باشد، چرا که رویه های ساده و بهبود مستمر می تواند به پیشرفت کسب و کار شما با کیفیت بهتر، بهبود سلامت و ایمنی و افزایش بهره وری کمک کند. مدیریت یکپارچه با وظایف و فرآیندهای مشترک به این معنی است که هزینه ها و زمان مورد نیاز برای پیاده سازی و نگهداری سیستم شما می تواند کاهش یابد. با انجام تنها یک ممیزی و یک بررسی مدیریتی، می توانید در زمان و هزینه صرفه جویی کنید و کارکنان ارشد می توانند به کارهای ضروری دیگر بروند. یکپارچه سازی سیستم های شما پیچیدگی را از بین می برد. با سیستم‌های همسو و فرآیندهای مشترک، می‌توانید رویه‌های خود را منطقی‌تر و منسجم‌تر کنید. این باعث می شود تا اهداف تجاری متداول برجسته شود و به کسب و کار شما اهداف واضح تر و تعریف شده تری برای موفقیت ارائه دهد.

 

استقرار سیستم مدیریت یکپارچه IMS

نظام مدیریت یکپارچه ترکیبی از استانداردهای سیستم مدیریت چندگانه که در سازمان آن ثبت شده است، میباشد. سیستم های مدیریتی از طریق یک سیستم با فرایندهایی که نیازهای هر استاندارد را پوشش می دهند، توسعه یافته، اجرا و نگهداری می شوند.
برای مثال، فرآیندهای مورد نیاز در هر استاندارد برای کنترل اسناد، ممیزی داخلی، برخورد با عدم انطباق ها، اقدامات اصلاحی یا بازبینی مدیریت می تواند به اشتراک گذاشته شود تا الزامات هر استاندارد بدون تلاش تکثیر شود.
 نظام مدیریت یکپارچه، به طور همزمان الزامات ایزو9001، (استاندارد سیستم مدیریت کیفیت را مدیریت می کند) و ایزو14001(استاندارد سیستم مدیریت محیط زیست از سازمان بین المللی استاندارد ساز(ایزو)) و ایزو45001 (مشخصات بهداشتی و ایمنی شغلی). می‌توان روندهای کاری منطقی‌تر و منسجم‌تری، ایجاد کرد. با ایجاد این نوع روندها، اهداف مشترک کسب و کار برجسته شده و مسیر روشن‌تری برای موفقیت در کسب و کار را ارائه می‌دهند.

 

الزامات سیستم مدیریت یکپارچه IMS :

الزامات IMS  بستگی به نوع استانداردهای مجتمع شده بستگی دارد و ترکیب استانداردهای مختلف می تواند، شرایط متفاوتی را برای پیاده سازی و به دنبال آن اخذ گواهینامه IMS را به دنبال داشته باشد.

 

چرا باید سیستم های مدیریت یکپارچه شوند؟

یکپارچه سازی برای موارد زیر طراحی شده است:

  • اطمینان حاصل کنید که بر اهداف و اهداف تجاری تمرکز می کنید
  • هماهنگ سازی و بهینه سازی شیوه ها
  • کاهش خطرات برای کسب و کار و افزایش سود
  • تعادل اهداف متضاد
  • مسئولیت ها و روابط متضاد را حذف کنید
  • ثبات ایجاد کنید
  • کاهش تکرار و در نتیجه کاهش هزینه ها
  • ارتباطات را بهبود بخشید
  • آموزش و توسعه را تسهیل کند

 

برای اطمینان از سیستم های مدیریت یکپارچه موثر، عملکردهای زیر باید انجام شود:

ارزیابی ریسک 

مدیریت ریسک باید به ادراک مشتری، خطرات بهداشتی و ایمنی، نگرانی‌ها و اثرات زیست‌محیطی و حالت‌های شکست فرآیند رسیدگی کند. با داشتن یک رویکرد مشترک، مقایسه ریسک های رخ داده در بخش های مختلف کسب و کار آسان تر خواهد بود.

مدیریت هنجارها و مقررات

برای گرفتن هنجارها و مقررات با توجه به مشخصات محصول، محیط زیست و سلامت و ایمنی و تأثیرات آنها بر تجارت. مدیریت بهبود مستمر، باید بر برنامه های بهبود خاص مرتبط با کیفیت، سلامت و ایمنی و محیط زیست تمرکز کند.

آگاهی ذینفعان

باید نیازهای مشتریان، کارکنان و عموم مردم را با توجه به کیفیت، سلامت و ایمنی و محیط زیست برطرف کند.

 

طرح پیاده سازی سیستم مدیریت یکپارچه IMS

غالبا شرکتهایی که به دنبال پیاده سازی ایزو هستند. پیاده سازی سه سیستم مدیریتی، سیستم مدیریت کیفیتISO 9001، سیستم مدیریت زیست محیطیISO 14001 و سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت حرفه ای ایزو۴۵۰۰۱ را که در حقیقت تشکیل دهنده یک سیستم مدیریت یکپارچه تحت عنوان IMS هستند را در دستور کار خود قرار می دهند. شرکتها و سازمانها جهت پیاده سازی IMS به دنبال مشاورین با تجربه و حرفه ای و خبره ای هستند که بتواند این سه سیستم مدیریت کیفیت، سیستم مدیریت زیست محیطی و سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت حرفه ای یا به عبارت دیگر ISO9001 ،ISO14001 و ISO 45001 را بهشان مشاوره بدهد و هم مستند سازی و پیاده سازی کند.

اگر به دنبال پیاده سازی واقعی این استانداردها هستید، حتما با ما در گروه نارنجی تماس بگیرید.

 

۰۸ تیر ۱۴۰۲

پست شده توسط: Super User

موارد مشابه در مورد نرم افزار مدیریتی



در خواست مشاوره

برای اطلاعات بیشتر لطفا با ما در ارتباط باشید

شماره تماس: 09119171500
شماره تماس: 09120884643

faen