جستجوی ارگانیک سئو

نارنجی > خدمات نارنجی > دیجیتال مارکتینگ > جستجوی ارگانیک سئو

به طور کلی در نتایج جستجو، دو نوع نتیجه وجود دارد، نتایج جستجو ارگانیک و نتایج جستجو پولی؛ اما این دوچه تفاوتی باهم دارند؟ همانطور که گفتیم نتایج جستجو ارگانیک یا Organic Search به صورت رایگان و مستقیم از موتورهای جستجو می باشد؛ این در حالی است که نتایج جستجو پولی به ازای هزینه ای که صاحب سایت به گوگل پرداخت می کند، می باشد. با پرداخت این هزینه، گوگل وب سایت مورد نظر را برای یک سری از عبارات مشخص شده به کاربر نشان می دهد.

جستجوی ارگانیک سئو

جستجوی ارگانیک سئو چیست؟

اگر به تاریخچه این واژه نگاه کنیم، متوجه می‌شویم برای اولین بار اصطلاح بازدید ارگانیک در سرویس گوگل آنالیتیکس به کار رفته است. منظور از آن هم، بازدیدکنندگانی است که به جای ترافیک خریداری شده (به واسطه تبادل لینک یا خرید تبلیغات)، از طریق لیست نتایج جستجوی گوگل به سایت مقصد رسیده‌اند. برخی از کاربران نیز به ترافیک ارگانیک، نام سئو ارگانیک داده‌اند که منظور دقیق‌ترشان، جایگاه واقعی یک صفحه وب در بین نتایج جستجوی گوگل است.

راه اصلی دیده شدن محتوا در بین رقبا موتورهای جستجو است و برای این‌که در بین نتایج اول قرار بگیرید، لازم است سایت طبق اصول مورد انتظار جستجوگرها بهینه شده باشد. پس از بهینه‌سازی سایت، کاربران بیشتری از طریق موتورهای جستجو مانند گوگل وارد صفحات شما می‌شوند . جستجوی ارگانیک به معنای ترافیک رایگانی است که از موتورهای جستجو به صورت مستقیم به سایت شما وارد می شوند. به طور کلی در نتایج جستجو، دو نوع نتیجه وجود دارد، نتایج جستجو ارگانیک و نتایج جستجو پولی؛ اما این دوچه تفاوتی باهم دارند؟ همانطور که گفتیم نتایج جستجو ارگانیک یا  Organic Search به صورت رایگان و مستقیم از موتورهای جستجو می باشد؛ این در حالی است که نتایج جستجو پولی به ازای هزینه ای که صاحب سایت به گوگل پرداخت می کند، می باشد. با پرداخت این هزینه، گوگل وب سایت مورد نظر را برای یک سری از عبارات مشخص شده به کاربر نشان می دهد.

 

اهمیت جستجو ارگانیک در سئو سایت

اصلی ترین هدف وبمستران و سئو کارهای حرفه ای، افزایش ترافیک ارگانیک یک سایت است. هرچه یک سایت بیشتر در صفحه serp  دیده شده و بازدید کننده جذب کند، گوگل به آن اهمیتی بیشتری نیز می دهد.

روش های مختلفی برای جذب بازدید کننده وجود دارد، اما تکنیک های سئو کلاه سفید پایدار تر و ارزشمند تر خواهند بود. از طرفی گوگل به راحتی می تواند تفاوت بین ترافیک ارگانیک و پولی یک سایت را بفهمد. از این رو پیاده سازی تکنیک های سئو و در نتیجه افزایش سرچ ارگانیک سایت، در فروش و رتبه آن در گوگل اهمیت زیادی دارد. برای بهبود سئو سایت خود می توانید از تکنیک های گفته شده در صفحه " افزایش سئو سایت " استفاده کنید.

انواع جستجوی ارگانیک سئو

شاید در ذهن شما نیز تنها تصور از نتایج جستجوی ارگانیک کلمات، مقالات مختلف سایت‌ها است. اما باید گفت علاوه ‌بر پست‌های متنی، نتایج ارگانیک دامنه وسیع‌تری از محتوا را شامل می‌شوند. اگر شما نیز قصد دارید بازدید سایتتان را با استفاده از سئو ارگانیک افزایش دهید، بهتر است استراتژی‌های مختلفی برای انواع محتوا در نظر بگیرید. لازمه این کار، آشنایی با شیوه‌هایی است که محتوا می‌تواند باعث جذب بازدیدکننده شود. در ادامه به معرفی این موارد می‌پردازیم.

ویدیو

هنگام جستجوی مطلبی در گوگل حتماً پیش آمده چندین ویدیو را نیز به ‌عنوان نتیجه ببینید. این روزها ویدیو‌ها اهمیت بیشتری هم پیدا کرده‌اند و استفاده مناسب از آن باعث ایجاد پیوند عاطفی با مخاطبان خواهد شد. جالب است بدانید که این نوع محتوا می‌تواند تعداد کلیک شما را تا ۱۵۷ درصد بیشتر از محتوای متنی افزایش دهد. اگر چه گوگل اخیراً نه تنها پست‌های یوتیوب، بلکه ویدیوهای سایت‌های شخصی را هم در نتایج جستجو نشان می‌دهد، اما برای دیده شدن محتوای تصویری هم لازم است اصولی را رعایت کنید.

نتایج خلاصه

گاهی هدف کاربران از جستجوی چیزی، پیدا کردن هرچه سریع‌تر و راحت‌تر پاسخ‌های سؤالاتشان است. گوگل هم برای پاسخ به این نیاز اقدام به طراحی سرویس نتایج خلاصه یا Featured Snippet کرده است. قطعات برجسته یک بخش کوتاه از مقاله‌ای طولانی هستند که در نتایج جستجو ظاهر می‌شوند و به سؤالات کاربران به صورت مختصر پاسخ می‌دهند. این محتوا به صورت خودکار از متن اصلی استخراج می‌شود و می‌تواند شامل تعریف اصطلاحات، لیست‌ها و جدول‌ها باشد.

داستان‌های برتر

مورد دیگری که ممکن است در نتیجه جستجوی ارگانیک کلمات ظاهر شود داستان‌های برتر یا Top Stories هستند. هنگامی که موتور جستجوی گوگل تشخیص می‌دهد، عنوان جستجو با یک محتوای خبر در ارتباط است، باکیفیت‌ترین و مرتبط‌ترین اخبار را نیز در بخشی به کاربر نشان خواهد داد.

تصاویر

استفاده از تصاویر باعث می‌شود مخاطبان به ادامه پیمایش صفحات شما ترغیب شوند و این‌ کار باعث تعامل بیشتر کاربران و در نتیجه افزایش رتبه سایت شما می‌شود. اما این تنها نقش تصاویر در سایت نیست و عکس‌هایی که شما استفاده می‌کنید، روی سئو هم تأثیرگذار است. اول از همه تصویرهای به ‌کار رفته، بافت محتوای شما را برای موتورهای جستجو مشخص می‌کنند و علاوه ‌بر این، استفاده اصولی از تصویر (بدون افت سرعت لود صفحات) باعث بهبود جایگاه شما در نتایج جستجوی گوگل (Serp) خواهد شد. استفاده از تصاویر هم مانند ویدیوها قواعد خاصی دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

 

هدف جستجو یا Search Intent (هدف کاربر) چیست؟

در ارگانیک سرچ این عبارت بیان کننده هدفی است، که کاربر بخاطرش مطلبی را در فضای اینترنت به صورت آنلاین جستجو می‌کند. این اهداف می‌تواند پیدا کردن پاسخ سؤالی درزمینه پزشکی، قانونی، ورزشی یا هر زمینه دیگری باشد، یا مقایسه و خرید یک محصول یا حتی پیدا کردن سایتی خاص با داشتن آدرس همان سایت و بسیاری دلایل دیگر… این دلایل بسیار متنوع و گوناگون عامل پیمایش کاربران و ارگانیک سرچ در فضای وبسایت‌ها هستند.

انواع Search Intent

·         Informational intent

جستجویی است که با هدف کسب اطلاعات در هر موضوع و بستری انجام می‌شود. اطلاعاتی در مورد آموزش، پزشکی، دنیای دیجیتال، آب و هوا و… هزاران هزار موضوع دیگر دست به جستجو در اینترنت میزنند. دراین دسته با توجه به موضوعی که کاربران به دنبال جستجوی آن هستند بیشتر از کلماتی مانند اطلاعات، بهترین روش، چرا، چگونه و…برای پیدا کردن مطلب مورد نظر کاربر استفاده می‌شود و محتوا می‌تواند در قالب متن یا عکس یا ویدیو تهیه شود.

·         Navigational Intent

در این نوع جستجو هدف مخاطب می‌تواند دستیابی به یک مکان حدودی یا اطلاعات جغرافیایی لوکیشنی خاص باشد. مثلا پیدا کردن آدرس یک کتاب فروشی در شهر یا استانی که مد نظر کاربر است با هر میزان اطلاعاتی که در موردش در دست دارد که می‌تواند حدودی یا دقیق باشد.

·         Transactional Intent

در این دسته از جستجو هدف کاربران در راستای خرید یا فروش محصول است. در چنین شرایطی کلماتی مانند: خرید، فروش، تخفیف و… برای دستیابی به اطلاعات، جستجو می‌شوند.

در ارگانیک سرچ برای اینکه وبسایت رتبه قابل قبولی بگیرد و به کاربران نمایش داده شود، ابتدا باید نسبت به هدف کاربر شناخت کافی داشته باشید تا کلمات کلیدی مناسبی را انتخاب کنید. غیر از هدف مخاطب و کیدواژه مناسب، باید به مواردی از جمله: ساختار وبسایت، تعداد و مرتبط بودن لینک‌های داخلی و خارجی، رعایت اصول سئو سایت، داشتن یک محتوای مفید و باکیفیت، ریسپانیو بودن وبسایت و… توجه داشته باشید تا در ارگانیک سرچ یا سرچ ارگانیک کابران به راحتی به سایتتان دسترسی پیدا کنند.

 

ارگانیک سرچ در برابر Paid Search

یکی از راه‌های دیگر برای به دست آوردن مخاطبان از طریق جستجو، روش Paid Search است. اما چرا وقتی می‌توانیم به راحتی جایگاه خیلی خوبی در صفحه نتایج موتور جستجو (SERP) به دست آوریم، باید باز هم روی رویکردی تمرکز داشته باشیم که بازده آن را در زمان طولانی‌تری خواهیم دید؟ در پاسخ باید پرسید که اگر پرداختی‌ها موجب افزایش بیش از حد هزینه کسب مشتری (CAC) شود چه؟ در صورتی که شما بودجه محدودی داشته باشید، آیا نتایج و فرصت‌های حاصل شده از این رویکردها یکسان خواهند بود؟ قطعا نه.

در واقع باید بدانید که Paid Search چند محدودیت اصلی دارد و هر یک از آن‌ها دارای دلیل مشخصی هستند. در ادامه به این موارد اشاره خواهیم کرد:

  • حجم جستجو ثابت است و شما نمی‌توانید تغییری در آن به وجود آورید
  • نرخ کلیک (CTR) پولی به طرز وحشتناکی کم است (معمولا بین 3 تا 8 درصد)
  • نرخ کلیک برای موقعیت ارگانیک شماره یک به طور متوسط بین 20 تا 30 درصد است

بنابر این اگر حتی شما بودجه خود را به حداکثر برسانید، باز هم نمی‌توانید اعداد و ارقام ترافیک را در حد و اندازه‌های نتایج حاصله از ارگانیک سرچ نزدیک کنید. این یکی از دلایلی است که گوگل بر طبق آن گفته نتایج حاصل شده از جستجوی ارگانیک، پنج برابر نسبت به روش پرداختی ارزش بیشتری دارد. در مجموع باید بدانید که مزایای سئو چندین برابر بهتر از نرخ کلیک است.

وقتی در حال مقایسه سئو با PPC هستید، باید به این نکته مهم توجه داشته باشید که Paid Search یک روش و راه حل کوتاه‌مدت است. برای مثال اگر صرف هزینه در زمینه PPC متوقف شود، بازگشت سرمایه نیز به سرعت قطع خواهد شد. در مقابل، سرمایه‌گذاری روی سئو نتایج بلندمدت خارق‌العاده‌ای به بار خواهد آورد و در آینده می‌تواند بازگشت سرمایه قابل توجهی را نسیب‌تان کند.

می‌توان این دو رویکرد را به صورت دیگری نیز درک کرد؛ در واقع می‌توان گفت که با PPC شما مکانی را اجاره می‌کنید و با سئو مالکیت آن را به صورت کامل به دست می‌آورید. علاوه بر این، PPC با توجه به کوری بنری (Banner Blindness) مقرون به صرفه نیست. این یعنی کاربران مواردی را که توسط رویکرد هزینه‌ای به نمایش درمی‌آیند، نادیده می‌گیرند؛ زیرا بیشتر به نتایج ارگانیک سرچ اعتماد دارند. جهانی که ما در آن زندگی می‌کنیم از تبلیغات اشباع شده و به همین دلیل هم بسیاری از افراد، حتی در صفحات نتایج موتورهای جستجو نیز دیگر به تبلیغات توجهی ندارند.

ما در گروه نارنجی کمک میکنیم جستجوی ارگانیک سئو داشته باشید

 در گروه نارنجی، توسعه و پیشرفت در حوزه سئو (بهینه‌سازی موتورهای جستجو) از اهمیت بالایی برخوردار است. تیم ما از تجربه و دانش گسترده‌ای در زمینه سئو برخوردار است و به شما کمک می‌کند تا در جستجوهای ارگانیک گوگل و سایر موتورهای جستجو به رتبه‌بندی بهتری دست یابید. با بهره‌گیری از راهکارهای هوشمندانه سئو، ما تاکید داریم که وب‌سایت شما با استفاده از کلمات کلیدی مرتبط، محتوای به‌روز و متنوع، و فناوری‌های سئو پیشرفته، در نتایج جستجو به شکلی واضح و جلب‌کننده ظاهر شود.

تیم ما نه تنها به بهینه‌سازی محتوا و کلمات کلیدی می‌پردازد بلکه به ارائه راهکارهای بهینه‌سازی فنی نیز متمایل است. از تجزیه و تحلیل ساختار وب‌سایت گرفته تا بهینه‌سازی تگ‌ها و دسته‌بندی‌ها، همه مراحل مورد نیاز برای داشتن یک حضور قوی در جستجوهای ارگانیک توسط گروه نارنجی پوشش داده می‌شود.

۰۸ تیر ۱۴۰۲

موارد مشابه در مورد دیجیتال مارکتینگ



در خواست مشاوره

برای اطلاعات بیشتر لطفا با ما در ارتباط باشید

شماره تماس: 09119171500
شماره تماس: 09120884643

faen